Majówka 2020 – podsumowanie

Branża transportowa oraz turystyczna znalazła się na bardzo ostrym zakręcie związanym ze stanem epidemii, która panuje w Polsce z uwagi na rozprzestrzenianie się choroby COVID-19 wywoływanej przez koronawirus SARS-Cov-2. Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych jako licencjonowany przewoźnik Żuławskiej Kolei Dojazdowej i towarzystwo działające na zasadach non-profit oraz wolontariatu (nie czerpie zysków z prowadzonej działalności utrzymując się wyłącznie z wykupowanych przez pasażerów biletów) stanęło przed nie lada wyzwaniem w 2020 roku – przetrwaniu w tym trudnym czasie i kontynuacji działalności związanej z zarządzaniem zabytkową Żuławską Koleją Dojazdową, która bez wątpienia jest jedną z największych atrakcji Żuław i Mierzei Wiślanej. Rachunek ekonomiczny jest prosty – bez uruchamiania pociągów i przychodów z biletów, kolej nie będzie w stanie się utrzymać i dalej funkcjonować. Biorąc pod uwagę ten czynnik oraz konieczność zapewnienia publicznego transportu zbiorowego na Żuławach, podjęto decyzję o uruchomieniu zgodnie z planem pociągów rozkładowych od 1 maja 2020 roku. Priorytetem stało się oczywiście bezpieczeństwo pasażerów i pracowników, dlatego wprowadziliśmy zasady bezpieczeństwa:

  • w wagonach może przebywać jednocześnie nie więcej pasażerów jak połowa miejsc siedzących w pojeździe,
  • podróżni oraz drużyna konduktorska zobowiązani są do posiadania i założenia podczas podróży środków ochrony osobistej zasłaniającej usta oraz nos (maseczki, przyłbice, szale itp.),
  • wagony są na bieżąco dezynfekowane ze szczególnym uwzględnieniem drzwi, klamek i poręczy.

Jak się okazało, decyzja o uruchomieniu pociągów była zasadna – przez całą majówkę, pociągi Żuławskiej Kolei Dojazdowej były jedynymi środkami transportu publicznego (przewoźnicy autobusowi nie realizują w ogóle kursów w soboty, niedziele i święta). Pomimo, że statystycznie z pociągów korzystało zdecydowanie mniej pasażerów niż w latach poprzednich, po raz kolejny razem z podróżnymi udowodniliśmy potrzebę funkcjonowania Żuławskiej Kolei Dojazdowej. Należy również odnotować fakt, iż większą część majówki pogoda była zniechęcająca do podróżowania – padał deszcz, a temperatura oscylowała w okolicach 10-12 stopni Celsjusza.

Pociąg do Prawego Brzegu Wisły na przystanku Sztutowo Muzeum. Fot. Grzegorz Fey.

Pociąg do Prawego Brzegu Wisły na przystanku Sztutowo Muzeum. Fot. Grzegorz Fey.

W ramach ciekawostki, przedstawiamy statystyki przewozów:

  • 3 dni kursowania,
  • 6 sprzedanych biletów sieciowych całodziennych,
  • 18 uruchomionych pociągów,
  • 270 przewiezionych pasażerów,
  • 309 pociago-kilometrów (tyle łącznie przejechały nasze pociągi),
  • 3 032 pasażero-kilometrów (tyle łącznie przejechali nasi pasażerowie).

Struktura przewiezionych pasażerów z podziałem na dni:

DZIEŃ LICZBA OSÓB
1 MAJA 67 os.
2 MAJA 100 os.
3 MAJA 103 os.
SUMA: 270 os.

Na przełomie kwietnia i maja 2020 roku, naszą aktywnością żywo zainteresowały się lokalne media, dzięki czemu mogliśmy dotrzeć do osób, które nie mogły pojawić się osobiście na Żuławach:

TVP3 Gdańsk, „Panorama” z 01.05.2020 (od 19:08 min).

Radio Gdańsk, artykuł + zdjęcia z 01.05.2020.

Dziennik Bałtycki, artykuł + zdjęcia z 01.05.2020.

Żuławy TV, zapowiedź z 27.04.2020.

Już po majówce, we wtorek 5 maja o godz 18:15 na antenie TVP3 Gdańsk wyemitowany został magazyn „Wiatrak”, który poświęcony jest Żuławom – tym razem nasza kolej była głównym bohaterem odcinka.

Zobacz magazyn „Wiatrak” z dnia 05.05.2020.

Prawy Brzeg Wisły. Fot. Grzegorz Fey.

Prawy Brzeg Wisły. Fot. Grzegorz Fey.

Ogromne podziękowania należą się pasażerom za przybycie, wsparcie naszej działalności i przede wszystkich odpowiedzialne zachowanie oraz dla naszych pracowników i wolontariuszy, którzy stanęli na wysokości zadania i zapewnili jedyny publiczny transport zbiorowy na Żuławach.

Kolejne kursy już od 30 maja –> Sprawdź szczegółowy rozkład jazdy.