PODSUMOWANIE ROKU 2017

Zbliża się koniec 2017 roku, a więc jest to idealna okazja do krótkiego podsumowania działalności Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych na Żuławskiej Kolei Dojazdowej. Podstawowym segmentem działalności kolei wąskotorowej na Żuławach były przewozy pasażerskie realizowane według rozkładu jazdy na liniach Prawy Brzeg Wisły – Sztutowo, Nowy Dwór Gdański – Stegna Gdańska oraz Nowy Dwór Gdański – Nowy Dwór Gdański Cmentarz Komunalny.

Rok 2017 rozpoczęliśmy od rozszerzenia asortymentu gadżetów w naszym internetowym sklepie. 1 stycznia do sprzedaży trafił unikalny pendrive w kształcie i barwach naszej lokomotywy Lxd2. Następnie na przełomie stycznia i lutego ogłosiliśmy rozkład jazdy na cały rok, przy okazji informując o nowościach wprowadzanych w życie. Po ponad 20 latach od czasów Polskich Kolei Państwowych (1996 rok) pociągi zaczęły się znów zatrzymywać na przystanku osobowym Popowo. Kolejną nowością było więcej dni w roku, kiedy można było spotkać nasze pociągi na torach – zaczęliśmy kursować we wszystkie weekendy czerwca. Cały czas dążyliśmy do rozwoju rozpoznawalności naszej kolei w Internecie i w lutym uruchomiliśmy konto na kolejnym portalu społecznościowym – Instagram. Marzec rozpoczęliśmy od publikacji wiosennego rozkładu jazdy, a także przedstawienia nowej oferty handlowej obowiązującej w pociągach Żuławskiej Kolei Dojazdowej. Bardzo intensywny miesiąc zakończyliśmy wizytą w Senacie RP na konferencji poświęconej zagadnieniom ochrony dziedzictwa kolejowego w Polsce, gdzie nasi przedstawiciele wygłosili referaty dotyczące muzealnictwa kolejowego oraz barier rozwoju turystyki kolejowej. Czas wiosenny wykorzystaliśmy oczywiście również do prac przygotowawczych do rozpoczęcia przewozów pasażerskich. Cały tabor przeszedł niezbędne przeglądy, w infrastrukturze wymieniono niezliczoną ilość podkładów, a wszyscy nasi potencjalni przyszli podróżni dowiedzieli się o naszej ofercie. 29 kwietnia rozpoczęliśmy przewozy w ramach długiego majowego weekendu, gdzie kursowaliśmy przez 5 dni. W tym czasie przewieźliśmy 2 158 osób uruchamiając 40 pociągów. Na początku maja w drodze darowizny otrzymaliśmy od zakładu Toruńskie Wódki Gatunkowe elementy infrastruktury kolejowej m.in. zabytkowe rogatki z napędami, urządzeniami sterującymi oraz sygnalizatorami. Czerwiec rozpoczęliśmy od kursów rozkładowych. W całym miesiącu kursowaliśmy przez 8 dni w ramach wiosennego rozkładu jazdy i codziennie przez 7 dni począwszy od 24 czerwca w ramach letniego sezonu turystycznego. Tradycyjnie, w ostatni weekend miesiąca uczestniczyliśmy w „Dniach Otwartych Żuławskich Zabytków”. W cały miesiącu przewieźliśmy 6 489 osób uruchamiając 128 pociągów rozkładowych. Lipiec i sierpień upłynęły pod znakiem codziennych przewozów pasażerskich. Dużym zainteresowaniem cieszyła się nowa pozycja w ofercie handlowej – bilety miesięcznie. Łącznie sprzedaliśmy 11 biletów miesięcznych na trasie Nowy Dwór Gdański – Stegna. W dniu 6 sierpnia po raz kolejny uruchomiliśmy specjalne nocne pociągi na koncert „Lata z Radiem” organizowany w Stegnie. Łącznie z dwóch pociągów na trasie z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny i z powrotem skorzystało 218 osób. Codzienne przewozy pasażerskie zakończyliśmy 2 września. Łącznie od 1 lipca przewieźliśmy 54 548 pasażerów uruchamiając 592 pociągi rozkładowe. W październiku zaczęliśmy aktywne przygotowania do rozpoczęcia przewozów na cmentarz komunalny w Nowym Dworze Gdańskim w okresie „Wszystkich Świętych”. Warto zaznaczyć, że nasze pociągi wróciły na trasę po 2-letniej przerwie spowodowanej budową wiaduktu na torem i modernizacją drogi krajowej nr 7. W ciągu trzech dni kursowania, od 31 października do 2 listopada przewieźliśmy łącznie 811 osób uruchamiając 36 pociągów. W grudniu odbyła się również impreza dla pasjonatów kolei – „Jesień na Żuławach”. Rok kończymy głównie na formalnościach administracyjnych, a na liniach kursują pociągi robocze. Cały czas intensywnie pracujemy przy utrzymaniu infrastruktury oraz wycince krzaków.

Dzięki wprowadzeniu innowacyjnych rozwiązań sprzedażowych w dystrybucji biletów (terminale mobilne, aplikacje komórkowe oraz internetowy system sprzedaży), od 2011 roku jesteśmy w stanie bardzo dokładnie analizować frekwencję i napełniania pociągów na poszczególnych odcinkach linii. Prezentowane dane statystyczne są zatem pozbawione szacunków i uogólnień. Zawierają ona wyniki sprzedaży biletów wyłącznie w pociągach rozkładowych. Frekwencja w pozostałych pociągach (dodatkowych, specjalnych, wynajem nigdy nie wchodzi do podawanej przez nas ogólnej liczby pasażerów, chociaż organizujemy kilkadziesiąt takich imprez w ciągu całego roku.

W 2017 roku kursowaliśmy zgodnie z rozkładem jazdy przez 87 dni:

  • 29 – 30 kwiecień
  • 1 – 3 maj
  • 3 – 4, 10 – 11, 15 – 18 czerwiec
  • 24 czerwiec – 2 wrzesień
  • 31 październik – 2 listopad
MIESIĄC DNI KURSOWANIA LICZBA PODRÓŻNYCH
KWIECIEŃ 2 488 os.
MAJ 3 1 679 os.
CZERWIEC 15 6 489 os.
LIPIEC 31 26 718 os.
SIERPIEŃ 31 27 342 os.
WRZESIEŃ 2 488 os.
PAŹDZIERNIK 1 30 os.
LISTOPAD 2 781 os.
TOTAL 87 64 015 os.

Przez cały okres kursowania przewieźliśmy dokładnie 64 015 osób, co dało niestety -1.06% spadku w stosunku do ilości przewiezionych pasażerów w całym 2016 roku (64 699 osób). Z racji geograficznego położenia kolei wąskotorowej na Żuławach nad Zatoką Gdańską, frekwencja w pociągach w letnim sezonie turystycznym jest mocno uzależniona od pogody. Tegoroczne lato, w szczególności początek, było jednym z najzimniejszych i deszczowych w ostatnich latach. Temperatura wody w Bałtyku była najniższa od co najmniej kilkunastu lat! Niska temperatura powietrza oraz wody skutecznie zniechęciły turystów do wypoczynku w nadmorskich kurortach, nie tylko na Żuławach, ale również na całym polskim wybrzeżu. Cieszy natomiast wzrost przewozów na trasie Nowy Dwór Gdański – Stegna, gdzie przewieźliśmy 7 103 osób. Oznacza to zmianę o 12,95% w stosunku do ubiegłego roku (6 386 osób). Mimo wszystko, cały sezon zarówno wiosenny jak i letni należy zaliczyć do udanych. Nasza kolej kursuje dla Was – Pasażerów i niezależnie od wyników frekwencji będziemy prowadzić kolej do ciągłego rozwoju i zaspokajania potrzeb oraz oczekiwań naszych klientów. Wszak w całym procesie pasażerskiego transportu kolejowego, który organizujemy, zadowolony Pasażer jest dla nas najważniejszy.

Serdecznie dziękujemy wszystkim tym, którzy odwiedzili nas w minionym roku. Szczególne podziękowania dla naszych Podróżnych – tych stałych oraz nowych, dla których była to pierwsza podróż naszą koleją. Pamiętajcie, że kupując bilet na przejazd pociągiem przyczyniacie się do bieżącego utrzymania naszej kolei, która wymaga dużych nakładów nie tylko finansowych, ale również sił społecznych. Do zobaczenia w przyszłym roku w pociągach Żuławskiej Kolei Dojazdowej!

W tym miejscu duże podziękowania należą się również dla pracowników i wolontariuszy Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych, którzy codziennie wykazują się ogromnym zaangażowaniem, poświęcają swój czas i fundusze w utrzymanie Żuławskiej Kolei Dojazdowej oraz aby każdy nasz pociąg bezpiecznie wyruszył i dotarł do celu, jednocześnie będąc największą atrakcją turystyczną na Żuławach. WIELKI SZACUNEK DLA NICH WSZYSTKICH!

Rok 2018 zaczniemy mocnymi akcentami. Obecnie pracujemy nad kalendarzem kursowania i rozkładem jazdy, który opublikujemy w pierwszych miesiącach 2018 roku. W przygotowaniu mamy również dwie niespodzianki – montowany jest film dokumentalny o naszej kolei, a niebawem ukaże się również duża publikacja dotycząca Żuławskiej Kolei Dojazdowej. Szczegóły podamy w nowym roku.

Zachęcamy również do śledzenia naszych kanałów w serwisach społecznościowych:

YouTube – https://www.youtube.com/channel/UCejyJP38CKWdI-MTr08NhoQ

Facebook – https://www.facebook.com/Zulawska.Kolej.Dojazdowa

Instagram – https://www.instagram.com/kolejzulawska

Beznazwy-1