Podsumowanie roku 2020

Na początku 2021 roku jesteśmy winni Wam, naszym podróżnym, sympatykom oraz wszystkim, których los Żuławskiej Kolei Dojazdowej nie jest obojętny, małe podsumowanie 2020 roku.Początek ubiegłego roku stanął jak zawsze pod znakiem przygotowań administracyjnych związanych z ofertą na wiosenne i letnie miesiące. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom, postanowiliśmy wydłużyć kursowanie naszych pociągów również o 3 pierwsze weekendy września w celu sprawdzenia zainteresowania wśród pasażerów. Pierwszy kwartał 2020 roku przyniósł dla nas dobre wiadomości – 9 stycznia na Żuławach pojawiła się po kilkudziesięciu latach przerwy lokomotywa spalinowa serii Wls180 zakupiona przez Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych z nieczynnej Kopalni Węgla Kamiennego „Kazimierz-Juliusz” w Sosnowcu. Po gruntownej naprawie i uruchomieniu lokomotywy, pojazd posłuży później do prowadzenia pociągów roboczych oraz prac manewrowych. Kilka tygodni później otrzymaliśmy od naszego Darczyńcy, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., elementy infrastruktury torowej o łącznej wartości 17 439,00 zł (śruby stopowe, nakrętki śrub stopowych oraz łapki), które wykorzystywane są do bieżących napraw linii kolejowych. W marcu w sołectwie Żelichowo zakończyła się inwestycja Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdański, dzięki której w ciągu drogi wojewódzkiej nr 502 wybudowano chodnik oraz przebudowano zatoki autobusowe. Jeden z peronów autobusowych został poszerzony do linii kolejowej, dzięki czemu przystanek kolejowy Cyganek został przeniesiony w nowe miejsce (250 metrów na południowy zachód w kierunku Nowego Dworu Gdańskiego) i zyskał nową nawierzchnię. Z wspólnego peronu kolejowo-autobusowego można przejść bezpiecznie nowym przejściem dla pieszych i chodnikiem do centrum wsi, w której znajduje się m.in. Gospoda Mały Holender w domu podcieniowym na Żuławach. Również nieustająco na żuławskich szlakach kolejowych można było spotkać nasze pociągi robocze – intensywnie pracowaliśmy przy bieżących naprawach toru, a także wycince krzaków.

01

29.02.2020 | Pociąg roboczy podczas prac przy wycince krzaków w Jantarze. Fot. Przemysław Strzyżewski.

28.11.2020 | Manewry lokomotyw Lxd2 oraz Wls180 na stacji w Nowym Dworze Gdańskim. Fot. Tobiasz Brzeziński.

28.11.2020 | Manewry lokomotyw Lxd2 oraz Wls180 na stacji w Nowym Dworze Gdańskim. Fot. Tobiasz Brzeziński.

Gdy w połowie marca byliśmy już praktycznie gotowi do startu połączeń 1 maja, razem z całym światem musieliśmy stawić czoło nowemu wyzwaniu jakim była epidemia koronawirusa. Nasza bieżąca działalność stanęła pod znakiem zapytania, a wraz z nią przetrwanie Żuławskiej Kolei Dojazdowej. W tym miejscu pragniemy przypomnieć, że Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych jest towarzystwem działającym na zasadach non-profit. To oznacza, że nie czerpiemy zysku z prowadzonych działań, a jedynym źródłem utrzymania są przychody z biletów z pociągów rozkładowych (które kursują tylko 3 miesiące w roku) oraz nieustanna praca wolontariuszy. Z niepokojem patrzeliśmy w przyszłość i rozwój wydarzeń. W końcu, 20 kwietnia Rząd ogłosił pierwszą fazę „odmrażania” gospodarki, w tym transportu publicznego. W ścisłym reżimie sanitarnym i ze zmniejszoną ilością podróżnych w wagonach możliwe było kursowanie naszych pociągów. Biorąc pod uwagę fakt, że w Powiecie Nowodworskim wszyscy przewoźnicy autobusowi wycofali swoje kursy na majówkę, podjęliśmy decyzję o uruchomieniu naszych pociągów w dniach 1-3 maja, które były jedynymi środkami publicznego transportu zbiorowego na Żuławach i pomogły mieszkańcom w przemieszczaniu się pomiędzy miejscowościami. Priorytetem zawsze było, jest i będzie dla nas bezpieczeństwo naszych podróżnych i pracowników, dlatego wprowadziliśmy w naszych pociągach zasady, które pozwalały na bezpieczne podróżowanie.

09.07.2020 | Pociąg relacji Sztutowo - Prawy Brzeg Wisły oczekuje na odjazd z głównej stacji w Stegnie. Fot. Przemysław Strzyżewski.

09.07.2020 | Pociąg relacji Sztutowo – Prawy Brzeg Wisły oczekuje na odjazd z głównej stacji w Stegnie. Fot. Przemysław Strzyżewski.

1 maja zainaugurowaliśmy rozkładowe przewozy pasażerskie w 2020 roku. Kursowaliśmy przez całą majówkę od 1 do 3 maja oraz w ostatni weekend 30-31 maja. Następnie we wszystkie weekendy czerwca oraz codziennie od 20 czerwca do 30 sierpnia. Po raz pierwszy zdecydowaliśmy o kursowaniu również we wrześniu, w trzy pierwsze weekendy. „Jesienne” przewozy spotkały się z zainteresowaniem podróżnych, dlatego będziemy kontynuować wrześniowe kursowanie w kolejnych latach. Standardowo, na przełom października i listopada zaplanowaliśmy kursowanie naszych pociągach w ramach „Wszystkich Świętych” w granicach Nowego Dworu Gdańskiego, aby połączyć dzielnice miasta z odległym Cmentarzem Komunalnym. Zaplanowaliśmy aż 26 pociągów w obie strony, tak aby maksymalnie rozłożyć potok podróżnych na większą ilość połączeń w kierunku Cmentarza Komunalnego. Nasze pociągi miały kursować zatem równo co godzinę od 8 do 21. Niestety pociągi zostały odwołane na kilka godzin przed ich uruchomieniem w związku z decyzją Rządu o zamknięciu cmentarzy.

MIESIĄC DNI KURSOWANIA LICZBA POCIĄGÓW LICZBA PODRÓŻNYCH
MAJ 5 30 832 os.
CZERWIEC 15 112 7 465 os.
LIPIEC 31 248 26 454 os.
SIERPIEŃ 30 240 27 226 os.
WRZESIEŃ 6 36 2 786 os.
TOTAL 87 666 64 763 os.

W ciągu 87 dni w roku przewieźliśmy 64 763 os., co jest bardzo dobrym wynikiem zważywszy na COVID-19. Mimo wszystko to spadek o 12,7% w porównaniu do liczby przewiezionych pasażerów w 2019 roku (74 193 os.).

01.11.2020 | Lokomotywa LDl45 manewruje z wagonem platformą na stacji w Nowym Dworze Gdańskim. Fot. Przemysław Strzyżewski.

01.11.2020 | Lokomotywa LDl45 manewruje z wagonem platformą na stacji w Nowym Dworze Gdańskim. Fot. Przemysław Strzyżewski.

Pomimo trwania pandemii COVID-19, w ramach przewozów pasażerskich udało nam się wprowadzić kilka nowości, które spotkały się z dużą przychylnością naszych pasażerów. Na początku lipca kursowanie w składach naszych pociągów rozpoczął specjalny wagon – bufet kolejowy. Jest to wagon „letniak” z mini bufetem, a także ławkami ze stolikami, dzięki czemu korzystanie z bufetu w trakcie jazdy staje się łatwe i przyjemne. W bufecie można znaleźć zimne napoje, ciepłe napoje, lody oraz gadżety związane z naszą koleją. Natomiast w sierpniu wyposażyliśmy naszych konduktorów w terminale płatnicze, dzięki czemu u obsługi pociągu wprowadzona została możliwość płatności kartą za bilety. To duże udogodnienie zarówno dla naszych pasażerów jak i pracowników.

09.07.2020 | Wagon bufet w składzie pociągu do Sztutowa. Stacja Stegna Gdańska. Fot. Przemysław Strzyżewski.

09.07.2020 | Wagon bufet w składzie pociągu do Sztutowa. Stacja Stegna Gdańska. Fot. Przemysław Strzyżewski.