na www

MAJÓWKA 2016 – FOTORELACJA

W tym roku Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych intensywne przygotowania do rozpoczęcia sezonu turystycznego w dniu 1 maja rozpoczęło dość wcześnie, bo już na początku stycznia. Pracy było sporo, również tej administracyjnej. Zanim w ziemię wbito pierwszy podbijak przy pracach torowych po zimowej przerwie, praca w biurze ruszyła pełną parą. Ułożony został rozkład jazdy na dwa majowe długie weekendy – podeszliśmy do tego zagadnienia bardzo nowatorsko, wprowadzając niespotykane wcześniej na Żuławach rozwiązania. Zwiększyliśmy częstotliwość kursowania pociągów po Mierzei Wiślanej do godziny 18:50 oraz dołożyliśmy dodatkową parę popołudniowych pociągów na trasie Nowy Dwór Gdański – Stegna, dzięki czemu popołudniowy wyjazd nad morze miał stać się łatwiejszy. Jak się okazało kilka miesięcy później – była to bardzo dobra decyzja. Nadszedł luty, który okazał się miesiącem bardziej wiosennym niż zimowym, więc mogliśmy ruszyć z pierwszymi pracami torowymi. Równocześnie zaczęliśmy prace związane z rozwojem sprzedaży biletów. Odświeżona została oferta handlowa – wprowadziliśmy nowe bilety (m.in. sieciowe oraz miesięczne) oraz obniżyliśmy cenę biletu za przewóz roweru. Jednocześnie podpisaliśmy umowę z nowym partnerem – firmą Teroplan, właścicielem portalu e-podróżnik.pl. To oznaczało, że jeszcze przed majówką uruchomiona zostanie pierwsza w Polsce sprzedaż biletów na koleje wąskotorowe przez Internet! Ponadto, przedłużyliśmy kolejny rok z rzędu współpracę z moBILETEM, dzięki czemu w 2016 roku mamy dostępne trzy źródła zakupu biletów (w pociągu, przez Internet oraz przez telefon komórkowy). Możemy śmiało stwierdzić, że Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych stało się liderem innowacyjnych rozwiązań sprzedażowych na kolejach wąskotorowych w Polsce.

Na początku marca poinformowaliśmy o bezcennej pracy wolontariuszy, m.in. dzięki którym Żuławska Kolej Dojazdowa nadal funkcjonuje. Otrzymaliśmy kilka zwrotnych, budujących wiadomości z chęcią pomocy od zainteresowanych osób. Dzięki temu do grona stałych wolontariuszy dołączyli Panowie Tobiasz i Oliwier, którzy z powodzeniem współtworzą razem z nami kolej na Żuławach. Wraz z nadejściem wiosny, coraz większą uwagę skupiliśmy na przygotowaniach do majówki poprzez kolejne prace torowe przy utrzymaniu infrastruktury. Kwiecień rozpoczął się od wydarzenia „Wyczyn społeczny dla Kolejki Żuławskiej” zorganizowany przez Koło Naukowe Geografów Uniwersytetu Gdańskiego. Studenci, wspólnie z kolejarzami z PTMKŻ wzięli czynny udział przy wymianie podkładów, profilowaniu toru, uzupełnianiu oraz konserwacji mocowań i przytwierdzeń toru na odcinku Stegna – Sztutowo.

12891755_10206688050660034_521395279999872641_o

„Wyczyn społeczny dla Kolejki Żuławskiej” zorganizowany przez Koło Naukowe Geografów Uniwersytetu Gdańskiego. Fot. Jan Kruszewski

Kolejne dni kwietnia upłynęły pod względem działań w ramach wolontariatu. Kulminacją przygotowań do majówki, był weekend 23-24 kwietnia. Wolontariusze uzupełniali ukradzione wskaźniki kolejowe oraz malowali krawędzie peronów. My natomiast skupiliśmy się na kwestiach technicznych – wykonano oględziny techniczne rozjazdów oraz objazd wszystkich linii kolejowych.

Uzupełnianie wskaźników przy linii kolejowej w okolicach Tujska. Fot. Adam Florin

Uzupełnianie wskaźników przy linii kolejowej w okolicach Tujska. Fot. Adam Florin

Objazd linii przyniósł nieoczekiwaną „niespodziankę”. Około 500 metrów przed stacją końcową Prawy Brzeg Wisły, na przejeździe kolejowym natrafiliśmy na zniszczony tor. Użytkownik przejazdu, pokonując przejazd najprawdopodobniej maszyną rolniczą zaczepił o jedną z szyn powodując w tym miejscu poszerzenie toru, które stało się realnym zagrożeniem dla ruchu pociągów. W chwili najechania pociągu na taką przeszkodzę dochodzi do natychmiastowego wykolejenia, a jego skutki mogłbyby być tragiczne. Nie pozostało nam nic innego jak złożyć zawiadomienie na policję, która obecnie prowadzi w tej sprawie dochodzenie. Przez chwilę kursowanie pociągów w maju było zagrożone, jednak zakasaliśmy rękawy i zabraliśmy się do naprawy uszkodzonego toru. Niestety wybiło to nas z rytmu założonych przygotowań na kolejne dni, gdyż  trzeba było poświęcić wiele godzin na przygotowania i naprawę toru. Jednak pomimo kolejnych przeciwności losu udało się naprawić szkody i kursowania pociągów w dniu 1 maja nie było już zagrożone.

Poszerzenie toru, które mogło doprowadzić do wykolejenia pociągu. Fot. Adam Florin

Poszerzenie toru, które mogło doprowadzić do wykolejenia pociągu. Fot. Adam Florin

Jeszcze wczesną wiosną podjęliśmy kolejne wyzwanie przed majówką – zaczęliśmy prace nad unifikacją i estetyzacją informacji pasażerskich dla podróżnych. Przygotowaliśmy nowe wzory tablic na przystanki z rozkładami jazdy oraz podstawowymi informacjami o naszej kolei. Dzięki zaangażowaniu zaprzyjaźnionej firmy „Wytwórnia grafiki” z Torunia, pod koniec kwietnia nowe tablice trafiły na Żuławy i przystąpiliśmy do ich montażu. Tablice zyskały czytelny rozkład jazdy (odjazdy z przystanku oraz tabelaryczny z rozkładem jazdy dla całej linii), pojawił się również intuicyjny schemat połączeń. Dla podróżnych oczekujących na pociąg przygotowaliśmy również krótkie informację o historii kolei na Żuławach oraz o naszym Towarzystwie, które jest licencjonowanym zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem Żuławskiej Kolei Dojazdowej.

Nowa tablica informacyjna na stacji Prawy Brzeg Wisły. Fot. Przemysław Strzyżewski

Nowa tablica informacyjna na stacji Prawy Brzeg Wisły. Fot. Przemysław Strzyżewski

Podobne tablice pojawiły się również we wszystkich wagonach. Tam z kolei, zamiast rozkładu jazdy pojawił się rozszerzony opis naszych kanałów dystrybucji biletów. Dzięki poznaniu oferty portalu e-podróżnik.pl oraz aplikacji moBILET pasażerowie mogą łatwiej i z wyprzedzeniem planować podróże naszymi pociągami.

Tablica z informacją pasażerską w wagonie odkrytym typu "letniak". Fot. Przemysław Strzyżewski

Tablica z informacją pasażerską w wagonie odkrytym typu „letniak”. Fot. Przemysław Strzyżewski

Do samej majówki zostało już tylko kilka dni. Czas zatem było wykonać ostatnie, najważniejsze prace przygotowawcze na stacji Nowy Dwór Gdański – ostatecznie przygotować tabor do jazdy. Odpowiednio wcześniej, lokomotywy, wagon motorowy oraz wagony pasażerskie zostały poddane dokładnym oględzinom i przeglądom. Zdążyliśmy również odnowić wnętrze wagonu motorowego MBxd2-212 – wymieniliśmy ławki oraz podłogę, odświeżone zostały również ściany.

Odnowione wnętrze wagonu motorowego MBxd2-212. Fot. Dariusz Wenta.

Odnowione wnętrze wagonu motorowego MBxd2-212. Fot. Dariusz Wenta.

30 kwietnia, czyli dzień przed rozpoczęciem rozkładowych kursów przyszedł jeszcze czas na pouczenia okresowe pracowników Żuławskiej Kolei Dojazdowej. Pouczenia to forma cyklicznie odbywających się szkoleń z zakresu bezpieczeństwa, spraw handlowych, kwestii techniczno – ruchowych oraz pozostałych. Odbyliśmy również krótką jazdę próbną pociągiem na trasie Nowy Dwór Gdański – Tujsk – Nowy Dwór Gdański. W godzinach popołudniowych obowiązki i zadania zostały rozdzielone, wszystko było zapięte na ostatni guzik. Pozostało tylko czekać do niedzielnego poranka 1 maja na pierwszych pasażerów…

Nastał nowy dzień, niedziela 1 maja 2016 roku, Święto Pracy. Był to dla nas dzień próby – egzaminu po wielomiesięcznych przygotowaniach, w które wielu z nas włożyło ogrom pracy. Nie ważne czy była to praca administracyjna, odbieranie telefonów od podróżnych, wymiana podkładów, księgowanie faktur czy naprawa lokomotyw. Całość i tak prowadziła do jednego wierzchołka ogromnej piramidy, na górze której znalazło się uruchomienie pociągów planowych w dniach od 1 do 3 maja. Teraz priorytetem było zachowanie pełnego bezpieczeństwa, punktualność pociągów oraz zadowolenie tych najważniejszych – podróżnych. Pierwszy pociąg miał zaplanowany odjazd z Nowego Dworu Gdańskiego na godzinę 10:00, lecz dzień dla nas zaczął się już o godzinie 6:00. Zestawiony został skład na główny pociąg, a wagony zostały dokładnie wysprzątane i umyte. Powoli, wraz z upływającym czasem na stacji w Nowym Dworze Gdańskim zaczęli gromadzić się pierwsi podróżni.

1 maj pod wieloma względami był szczególny. Dla nas – kolejarzy, był on wart szczególnego podkreślenia. Dokładnie 1 maja 1906 roku uruchomiono przewozy na linii kolejowej Nowy Dwór Gdański – Stegna Gdańska. W tym samym czasie oddano do użytku obrotowy most kolejowy w Rybinie.

Bilet okolicznościowy, który w dniu 1 maja otrzymał każdy podróżny.

Bilet okolicznościowy, który w dniu 1 maja otrzymał każdy podróżny.

Pierwszego dnia kolejowej majówki, pogoda sprawiła nie lada problem w czerpaniu przyjemności z jazdy pociągiem Żuławskiej Kolei Dojazdowej. Było pochmurno, a zimny nadmorski wiatr często przepędzał podróżnych z wagonów letniaków (którymi przejazd daje największą frajdę zwłaszcza dzieciom) do wagonów krytych. 2 i 3 maj przyniosły odmienną aurę – zrobiło się ciepło i słonecznie, co przełożyło się na większą frekwencję w pociągach.

Pociąg do Sztutowa oczekuje na odjazd ze stacji Prawy Brzeg Wisły. Fot. Przemysław Strzyżewski

Pociąg do Sztutowa oczekuje na odjazd ze stacji Prawy Brzeg Wisły. Fot. Przemysław Strzyżewski

Na 3 dni przed majówką wystartowaliśmy ze sprzedażą biletu przez Internet. Za pośrednictwem strony www.kolejzulawska.pl i portalu e-podróżnik.pl można nabyć bilety jednorazowe w jedną lub dwie strony. Dość późny start nowego kanału dystrybucji biletów rodził obawy o jego skuteczność, jednak przez cały okres majówki z biletu przez Internet skorzystały 54 osoby, co należy uznać za mały sukces, zważywszy na fakt, że jesteśmy pierwszą koleją wąskotorową w Polsce, na którą można nabyć bilet przez Internet. Liczymy na rozwój tego rodzaju sprzedaży, biorąc pod uwagę to, że aby dokonać zakupu nie potrzebujemy gotówki – transakcja odbywa się bezgotówkowo za pośrednictwem przelewów bankowych przez Internet.

Drużyny: konduktorska oraz trakcyjna pociągu Żuławskiej Kolej Dojazdowej, które 1 maja miały przyjemność obsługiwać nasze pociągi.

Drużyny: konduktorska oraz trakcyjna pociągu Żuławskiej Kolej Dojazdowej, które 1 maja miały przyjemność obsługiwać nasze pociągi.

W odświeżonej ofercie handlowej znalazły się udogodnienia dla miłośników jednośladów. Obniżyliśmy ceny biletów jednorazowych na rower do 3 zł niezależnie od relacji oraz wprowadziliśmy dodatkowo możliwość zakupu biletu sieciowego na rower. Za jedynie 60 zł można przewozić rower przez cały miesiąc na całej czynnej sieci linii kolejowych na Żuławach. W naszych pociągach znajduje się specjalny wagon, rowerowo – bagażowy przystosowany do przewozu większej ilości rowerów. Połączenie wycieczki rowerowej z przejażdżką naszym pociągiem nigdy nie było tak łatwe i przyjemne. Dzięki nowym udogodnieniom przez cały okres majówki przewieźliśmy 33 rowery.

Przewóz większej ilości rowerów w naszym pociągu nie jest żadnym problemem!

Przewóz większej ilości rowerów w naszym pociągu nie jest żadnym problemem! Fot. Przemysław Strzyżewski

Pociągi przez cały weekend kursowały planowo. Na stacjach końcowych postoje zostały równomiernie rozłożone, dzięki czemu podróżni, którzy nie planowali większego zwiedzania mogli w Prawym Brzegu Wisły udać się na pobliski wał celem zobaczenia przeprawy promowej na Wiśle.

Stacja Prawy Brzeg Wisły. Widok z pobliskiego wału, na który w przeszłości również wjeżdżały pociągi Gdańskich Kolei Dojazdowych. Fot. Przemysław Strzyżewski

Stacja Prawy Brzeg Wisły. Widok z pobliskiego wału, na który w przeszłości również wjeżdżały pociągi Gdańskich Kolei Dojazdowych. Fot. Przemysław Strzyżewski

Natomiast 20-minutowa przerwa w Sztutowie to idealny czas na uzupełnienie zapasów żywnościowych lub krótką wizytę w pobliskiej cukierni. Dodatkowo, podróżni każdorazowo byli uczestnikami niecodziennego obracania składu pociągu. W Sztutowie do tego celu wykorzystywany jest trójkąt torowy, dzięki któremu pociąg zmienia kierunek jazdy.

Przerwa w Sztutowie to doskonały moment na krótki spacer lub wizytę w cukierni.

Przerwa w Sztutowie to świetny moment na krótki spacer lub wizytę w cukierni. Fot. Przemysław Strzyżewski

Doskonałą styczniową decyzją okazało się uruchomienie popołudniowego pociągu z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny. Dzięki temu, mieszkańcy stolicy Żuław mogli odbyć popołudniową podróż nad Zatokę Gdańską. W sumie prawie 150 osób przez 3 dni odjechało o godzinie 14:30 do Stegny, gdzie podróżni przesiadali się dalej na Sztutowo lub udali się na popołudniowy spacer brzegiem morza.

Spotkanie na stacji Stegna Gdańska dwóch pociągów. Na pierwszym planie pociąg do Nowego Dworu Gdańskiego, w oddali wjeżdża skład z Mikoszewa do Sztutowa. Fot. Przemysław Strzyżewski

Spotkanie na stacji Stegna Gdańska dwóch pociągów. Na pierwszym planie pociąg do Nowego Dworu Gdańskiego, w oddali wjeżdża skład z Mikoszewa do Sztutowa. Fot. Przemysław Strzyżewski

Pasażerowie pociągów Żuławskiej Kolei Dojazdowej mieli możliwość poznania regionu Żuław i Mierzei Wiślanej z innej niż dotychczas perspektywy. Dzięki podróżom w wagonach otwartych tzw. „letniakach” podziwianie widoków było niezapomnianym wrażeniem. Szczególnie przejazd przez jedną z największych atrakcji hydrotechnicznych regionu – kolejowy most obrotowy w Rybinie nad rzeką Szkarpawą.

Semafor podany, droga wolna! Pociąg przed wjazdem na most w Rybinie. Fot. Przemysław Strzyżewski

Semafor podany, droga wolna! Pociąg przed wjazdem na most w Rybinie. Fot. Przemysław Strzyżewski

Wtorek 3 maja stał pod znakiem przejazdów grupowych. Ostatniego dnia majówki odwiedziło nas kilka grup zorganizowanych, którzy aktywnie spędzali wolny czas. Na stacji w Nowym Dworze Gdańskim gościliśmy ponad 30-osobową grupę PTTK z Konina i Bydgoszczy, którzy cały weekend zwiedzali okolice Elbląga, a ostatniego dnia wybrali się z nami w podróż do Prawego Brzegu Wisły.

Wycieczka PTTK podczas zwiedzania hal lokomotywowni w Nowym Dworze Gdańskim. Fot. Przemysław Strzyżewski

Wycieczka PTTK podczas zwiedzania hal lokomotywowni w Nowym Dworze Gdańskim. Fot. Przemysław Strzyżewski

Równie aktywnie czas postanowili spędzić nasi dobrzy znajomi – studenci Koła Naukowego Geografów Uniwersytetu Gdańskiego, którzy zorganizowali spływ kajakowy z Nowego Dworu Gdańskiego do Rybiny wykorzystując okoliczne kanały i rzeki. Następnie po wejściu na suchy ląd udali się na przystanek kolejowy w Rybinie i w drogę powrotną do Nowego Dworu Gdańskiego zabraliśmy ich naszym popołudniowym pociągiem ze Stegny.

Pociąg do Stegny widziany okiem kajakarza przejeżdża przez most w Rybinie nad Szkarpawą. Fot. Jan Kruszewski

Pociąg do Stegny widziany okiem kajakarza przejeżdża przez most w Rybinie nad Szkarpawą. Fot. Jan Kruszewski

Puntualnie meldujemy się na przystanku Rybina, aby zabrać do Nowego Dworu Gdańskiego oczekujących studentów. Fot. Jan Kruszewski

Punktualnie meldujemy się na przystanku Rybina, aby zabrać do Nowego Dworu Gdańskiego oczekujących studentów. Fot. Jan Kruszewski

Odprawa podróżnych w pociągu. Fot. Jan Kruszewski

Odprawa podróżnych w pociągu. Fot. Jan Kruszewski

Czas na małe podsumowanie tych trzech, jakże udanych dni. W zeszłym roku przewieźliśmy dokładnie 766 osób, więc założenia na tegoroczną majówkę były nieco ambitniejsze. Chcieliśmy przekroczyć barierę 1000 przewiezionych podróżnych – jak się później okazało udało się ten plan zrealizować z dużą nawiązką. Wykonując pracę przewozową na poziomie 426 pociągo-kilometrów, przewieźliśmy dokładnie 1642 osoby co daje nam duże powody do satysfakcji. Podróżni przejechali łącznie 17 477 pasażero-kilometrów.

  • 1 maj: 586 os.
  • 2 maj: 418 os.
  • 3 maj: 638 os.
Nowy Dwór Gdański. Poranny pociąg do Prawego Brzegu Wisły oczekuje na odjazd. Fot. Przemysław Strzyżewski

Nowy Dwór Gdański. Pociąg do Prawego Brzegu Wisły oczekuje na odjazd. Fot. Przemysław Strzyżewski

Tablica kierunkowa pociągu Prawy Brzeg Wisły - Sztutowo. Fot. Przemysław Strzyżewski

Tablica kierunkowa pociągu Prawy Brzeg Wisły – Sztutowo. Fot. Przemysław Strzyżewski

Kończąc fotorelację z minionego długiego weekendu, już teraz zapraszamy na kolejne przejazdy pociągami Żuławskiej Kolei Dojazdowej, które odbędą się w dniach 26, 27 i 28 maja 2016 roku w długi weekend Święta Bożego Ciała. Kursujemy wg tego samego rozkładu jazdy, także na torach znów pojawią się dwa pociągi! Jeśli jeszcze się zastanawiacie czy warto nas odwiedzić to polecamy materiał TVP3 Gdańsk, która odwiedziła nas w majówkę:

OBEJRZYJ MATERIAŁ WIDEO TVP3 GDAŃSK

Poranny pociąg do Prawego Brzegu Wisły opuszcza Nowy Dwór Gdański. Fot. Przemysław Strzyżewski

Poranny pociąg do Prawego Brzegu Wisły opuszcza Nowy Dwór Gdański. Fot. Przemysław Strzyżewski

Serdecznie dziękujemy wszystkim tym, którzy odwiedzili nas w miniony weekend. Szczególnie podziękowania dla naszych podróżnych – tych stałych oraz nowych, dla których była to pierwsza podróż Żuławską Koleją Dojazdową. Pamiętajcie, że kupując bilet na przejazd pociągiem przyczyniacie się do bieżącego utrzymania naszej kolei, która wymaga dużych nakładów nie tylko finansowych, ale również sił społecznych. Do zobaczenia już niebawem, bo 26 maja w pociągach Żuławskiej Kolei Dojazdowej!