DSC_0146

Nowa lokomotywa Żuławskiej Kolei Dojazdowej

W styczniu 2020 roku Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych pozyskało kolejny pojazd dla Żuławskiej Kolei Dojazdowej.

Trzyosiowe lokomotywy spalinowe oznaczone serią Lyd1 od lat związane są z Żuławami. Były to pierwsze tego typu pojazdy, które od lat 60-tych XX w. stopniowo zastępowały parowozy, zarówno na lewobrzeżnej, jak i na prawobrzeżnej części Gdańskich Kolei Dojazdowych. Lokomotywy te, choć niewielkie sprawdzały się przy lżejszych pociągach towarowych oraz przy pociągach pasażerskich. Od 1978 roku planowo zatrudniano je do obsługi „Jantar-Expressu”. Kolejarze zwali je żartobliwie „Lopek”.

Lokomotywa Wls180-1 na stacji w Nowym Dworze Gdańskim

Lokomotywa Wls180-1 na stacji w Nowym Dworze Gdańskim [fot. Robert Kubiak]

Ostatnią „żuławską” lokomotywką tej serii była Lyd1-215, która zatrudniona była w Cukrowni Nowy Staw, a stamtąd (jeszcze przed objęciem przez PTMKŻ opieki nad infrastrukturą ŻKD) zakupiona została przez Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych. Do dziś kursuje ona na Kolei Wąskotorowej Rogów-Rawa-Biała. Do serii Lyd1 zaliczano lokomotywy typów Wls150 wyposażone w silnik Wola SDSR150 i Wls180 z silnikiem Wola H6, znane także pod oznaczeniem 803D. Lokomotywa typu Wls180 (silnik Wola H6) została sprowadzona z nieczynnej Kopalni Węgla Kamiennego „Kazimierz-Juliusz” w Sosnowcu. Kolej zakładowa w „Kazimierzu-Juliuszu” kursowała do 2015 roku.

Lokomotywa PTMKŻ została wyprodukowana w 1971 roku w Zielonogórskim ZASTAL-u. Zgodnie z dokumentacją przekazaną przez Kopalnię, nosi numer fabryczny 6846. Początkowo poruszała się ona po torze o szerokości 785 mm.

Lokomotywa Wls180-1 w Kopalni "Kazimierz-Juliusz"

Lokomotywa Wls180-1 w Kopalni „Kazimierz-Juliusz” [fot. Robert Żurawski]

Nasza Wls180 od 1972 roku pracowała w Hucie „Pokój” w Rudzie Śląskiej, gdzie nosiła numer „11”. W 1988 roku lokomotywa trafiła do Opola, gdzie obsługiwała kolej Cementowni Groszowice pod numerem „7”. Po likwidacji została ona odstawiona w 1998 roku a do eksploatacji – tym razem na kolei górniczej KWK „Kazimierz-Juliusz” powróciła w 2004 roku po naprawie głównej i zmianie szerokości toru na 750 mm. Tam jeździła z numerem „1”.

Wls180-1 już w nowym domu [fot. Robert Kubiak]

Wls180-1 już w nowym domu [fot. Robert Kubiak]

09 stycznia 2020 roku lokomotywa Wls180 dotarła do Nowego Dworu Gdańskiego. Przed Towarzystwem poważny przegląd pojazdu, konieczność uzupełnienia skradzionej jeszcze w Sosnowcu chłodnicy i remontu instalacji elektrycznej. Po przeprowadzeniu niezbędnych napraw „Lopek” wyjedzie na szlak Żuławskiej Kolei Dojazdowej.